Les polítiques de
consolidació esdevenen prioritàries degut a la baixa de ritme de creació de
noves empreses, junt amb la necessitat de treure el màxim de recursos molt
escassos
En el context actual de crisi i atur, s’ha produït
un canvi respecte de les anteriors
actituds de desconfiança envers dels empresaris. Hi ha una presa de
consciència generalitzada que són els empresaris els que creen llocs de treball i que
la tasca de les autoritats i la legislació en aquest àmbit és,
exclusivament, la de crear i mantenir unes condicions favorables a la cultura i
al fet empresarial. Amb un marc adequat, i també, perquè no, amb ajudes. Dintre d'aquest marc, a més dels
serveis de Promoció Econòmica, com ara el de l’Ajuntament d’Esplugues, hi entren institucions dedicades a dita promoció econòmica, la de ocupació i la de formació. Moltes, com la nostra, sense ànim de lucre.
Com que les necessitats creixen i els recursos
econòmics són escassíssims, la següent qüestió al crear instruments
d’orientació i ajuda, és la d’establir unes prioritats. Donem una ullada ràpida
a on ens trobem. Quan VAE (Voluntaris en Assessoria Empresarial) va començar el 2005 la seva tasca
d’assessorament a emprenedors i petits negocis, ens trobàvem encara en una època d’eufòria econòmica en la qual predominaven els casos de creació d’empreses.
La crisi ha provocat canvis importants, quasi radicals, en aquesta tendència:
- D’una banda les
persones que tenen una feina fixa són més conservadores davant la
possibilitat d’establir-se pel seu compte.
- La manca d’ajuts, principalment financers,
inhibeix la creació de projectes empresarials. O, com a mínim, les
consultes en aquest sentit, molt sovint es percebien més com un tràmit burocràtic per accedir
al finançament, que com una ajuda a contrastar i millorar idees i
verificar la viabilitat i coherència del Pla de Negoci.
- L’atur
generalitzat porta a què moltes persones vulguin establir-se com autònoms
com a darrera solució. Amb un cert risc de què no encertin o no tinguin
les capacitats adients, i compliquin encara més la seva situació.
- Fins al 2009 va
haver-hi una entrada massiva d’immigrants. Molts d’ells amb intenció de muntar
petits negocis. Avui ha canviat la tendència i hi ha molts casos de
retorn.
- D’altra banda, hom constata una elevadíssima mortalitat de les noves empreses. Fet que no és nou, però que s’ha aguditzat darrerament. D’acord amb les dades del GEM (Global Entrepreneurship Monitor)* al 2012 a Catalunya, un 60% dels emprenedors abandonen el seu projecte en els 3 primers anys d’activitat. La majoria (55,2%) per què el negoci no produïa beneficis. La causa significativament més important és que, el 6,6% és atribuït a la manca de finançament. Una acotació a aquest fet: és bo aprendre dels errors i en tal sentit cultivar una cultura de risc, però també és necessari no estimular les aventures inconsistents; fins i tot val la pena filtrar-les.
Amb aquests antecedents
i la consideració empírica del fet que
és més fàcil i econòmic conservar un lloc de treball existent, que crear-ne de
nous, la consolidació d’empreses i fins i tot el creixement com una via
d’assegurar-la a més llarg termini, esdevenen prioritàries en el discurs i en
la pràctica institucional. Com ara,
Acc1ó, l’agència per la competitivitat de la Generalitat, considera que “en un entorn canviant com
l’actual, és essencial per a l’empresa repensar constantment el seu model de
negoci per adaptar-se i anticipar-se als canvis i així garantir l’èxit del seu
projecte empresarial. Aquest fet implica, una anàlisi continua de l’entorn, una
reflexió estratègica i disposar d’unes capacitats internes estructurades que li
permetin articular una cadena de valors sòlida i sostenible per assolir la
diferenciació competitiva a través de la innovació i la internacionalització”. En aquesta
cita textual s’inclouen els punts
més significatius de la política de consolidació: la revisió estratègica
continua, copsar l’entorn per
adaptar-se, alhora que per detectar
oportunitats, la innovació (que pot ser incremental, com ara petites millores
de processos) i la millora continuada en la gestió de recursos. La mateixa
Acc1ó parla també de contemplar dues polítiques, la de manteniment (sentit restringit de la consolidació) i la de canvi i
desenvolupament, on s’integren la innovació i la internacionalització.
Moltes institucions tenen
programes d’ajuda, gratuïts o amb costos molt reduïts, que a més de formació
ofereixen assessorament per la consolidació de petits negocis. Com és el cas de
la nostra associació VAE que col·labora en programes de la Generalitat;
Barcelona Activa i ajuntaments com el d’Esplugues.
Altres polítiques
complementàries són més de detall i impliquen un acompanyament molt
personalitzat. Com ara iniciatives com Reempresa de Barcelona
Activa que contempla el relleu de negocis que els actuals titulars volen
abandonar, fet molt habitual en petits comerços i negocis familiars. O les de
suport al comerç de barri o les de promoció de “clústers”, és a dir agrupacions
d’empreses del mateix sector que permeten enfrontar millor el mateix entorn i
reptes estratègics molt similars.
Jaime Marsal
President
VAE, Voluntaris en Assessoria Empresarial (www.vaecat.org)
- Estudi coordinat per la Universitat
Autònoma de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada